Frequencies and Work Rhythms in Cleaning
Better Understanding for Better Analysis
Binnen de professionele schoonmaak zijn twee essentiële begrippen bepalend voor de dienstverlening: frequentie en werkritme. Deze parameters bepalen niet alleen de verwachte kwaliteit van de dienstverlening, maar ook de balans tussen kost en efficiëntie.
Toch worden ze vaak verkeerd begrepen of foutief toegepast, wat kan leiden tot aanzienlijke verschillen tussen de offertes van dienstverleners... en tot onrealistische of onbevredigende prestaties.
Gelukkig maakt het CASH van de QUALIPSO suite, het vandaag mogelijk om offertes objectief te vergelijken, afwijkingen op te sporen en aanbiedingen te analyseren om zo de oplossing te selecteren die het beste aansluit bij de behoeften van uw klanten.
Frequentie versus werkritme: wat is het verschil?
- Frequentie geeft aan hoe vaak een taak wordt uitgevoerd op jaarbasis. Afhankelijk van het aantal werkdagen binnen uw organisatie wordt meestal uitgegaan van 251 keer per jaar voor dagelijkse taken van maandag tot vrijdag (365 dagen min 10 wettelijke feestdagen en de weekends).
Meest voorkomende frequenties:
251 |
Alle werkdagen (ma-vr) |
502 |
2 keer per werkdag (ma-vr) |
52 |
1 keer per week |
24 |
2 keer per maand |
12 |
1 keer per maand |
4 |
1 keer per kwartaal |
- Werkritme daarentegen drukt de werksnelheid uit en indirect de tijd die wordt besteed aan een taak of aan de schoonmaak van een bepaalde oppervlakte. Het is een maatstaf voor productiviteit. Afhankelijk van het type ruimte (sanitair, kantoor, gang, enz.), vloertype, kenmerken zoals de mate van bezetting, ouderdom, complexiteit van de schoonmaaktaken, het gebruikte materiaal enz., bepaalt het schoonmaakbedrijf het werktempo per ruimte. De werkritme wordt doorgaans uitgedrukt in m²/u, maar kan ook in aantal lokalen/u, lopende meter/u, ... worden weergegeven. De verschillen zijn aanzienlijk: bijvoorbeeld 800 m²/u voor een gang tegenover 85-90 m²/u voor een sanitair.
Veelzeggende verschillen
Bij een aanbesteding zijn prijsverschillen tussen dienstverleners vaak te verklaren door aanzienlijke variaties in de opgegeven werkritmeen. Sommige aanbieders stellen zeer hoge, soms onrealistische werkritmeen voor om concurrerend te blijven, wat ten koste gaat van de werkelijke kwaliteit van de dienstverlening. Andere daarentegen hanteren lagere werkritmeen, wat de kosten kan verhogen.
Het is dus cruciaal voor de opdrachtgever om offertes niet alleen op prijs te vergelijken, maar ook op de technische coherentie van de ingezette middelen.
De QUALIPSO Suite-tools om te vergelijken en te analyseren
Met ons geïntegreerd CASH-instrument binnen de QUALIPSO Suite kunnen wij:
De voorgestelde werkritmeen analyseren
Bij het importeren van offertes vergelijkt onze module automatisch de opgegeven werkritmeen en prijzen per post voor elke dienstverlener.
Afwijkingen per zone of taak visualiseren
Met interactieve dashboards kunt u snel zones identificeren die onderbedeeld zijn in tijd. Dit stelt u in staat om de juiste vragen te stellen aan inschrijvers vóór de keuze van een dienstverlener.
Meerdere offertes met één klik vergelijken
Onze tool vergelijkt de voorstellen van verschillende aanbieders post per post, alles gecentraliseerd in één overzichtstabel voor een vlotte analyse.
Het goed begrijpen van het verschil tussen werkritme en frequentie is essentieel voor een efficiënt beheer van een schoonmaakcontract. Dankzij de tools van de QUALIPSO Suite schakelt u over van een benadering op gevoel naar een fijne en objectieve analyse van de prestaties.
Zo wint u aan transparantie, professionaliteit en performantie, terwijl u een kwaliteitsniveau garandeert dat is afgestemd op de behoeften van uw gebruikers.